Кралицата на корейския авангард пристига в България

мин. четене

След феноменалния успех на “Squid Game”, всичко свързано с попкултурата на Южна Корея се посреща с огромен интерес и това изобщо не се отнася само за сериали или кино. Родните фенове на съвременния танц имат сериозен повод да се отбият до Дом на културата “Борис Христов” в Пловдив през юни, тъй като в рамките на новото издание на One Dance Week, там ще може да се срещнат и гледат на живо интригуващия спектакъл на Еън-Ми А, спрягана като Кралицата на корейския ъндърграунд.

Знаково име на корейския авангард, първият асоцииран артист на престижния Театър дьо ла Вил в Париж от азиатска държава и една от най-интересните фигури на съвременната танцова сцена, хореографът Еън-Ми А гостува за първи път в България на 3 юни, където на уреченото място ще представи новия си спектакъл „ДРАКОНИ“ (DRAGONS).

Дракони. Фото кредит: Sukmu Yun/ One Dance Week

Завладяващо сценично творение с участието на млади танцьори от различни държави в Азия, „ДРАКОНИ“ ни отвежда до магично и невиждано досега бъдеще. Спектакълът e една от най-големите продукции, част от дебютното пролетно издание на фестивала за съвременен танц което ще се проведе от 13 май до 6 юни.

Дракони. Фото кредит: Sukmu Yun/ One Dance Week

„ДРАКОНИ“ демонстрира по какъв начин младото поколение успява да намери място на традиционния корейски танц в съвременната попкултура. В спектакъла участват 13 танцьори, представители на поколението Z, които идват от Япония, Индонезия, Тайван, Южна Кoрея и Малайзия, 6 от които ще видим на сцената под формата на холограми. Заедно те създават ново време-пространство, обитавано от митичния Дракон. Фигура, която в азиатската култура е символ на трансцендентната сила, радостта и късмета, а в западния свят – свързвана с образа на злото, което трябва да бъде победено. И така, тонът е зададен за завладяващо изпълнение, което наподобява калейдоскоп от форми, цветове и ритми, в екстравагантния стил, който е запазената марка на “непослушното дете” на корейския танц.

Работих усилено, изследвайки много различни региони на Азия, за да намеря и разбера по-добре танцьорите, родени след 2000-ната година и навършването на пълнолетие в свят, вече управляван от технологиите“, споделя Еън-Ми А. Заключението: в Азия поколението Z се справя с бъдещето с радост и ентусиазъм.

Във всеки културен пейзаж, вкоренен в християнството, разбира се, такова същество може да бъде само чудовище, което трябва да бъде унищожено. Но в повечето други области на света драконът отдавна функционира като символ на трансцендентна сила и мъдрост, способен да дарява човечеството със силата и смелостта, необходими за преодоляване на големите световни катаклизми. Да не говорим за гъвкавостта и устойчивостта за приспособяване и процъфтяване сред бързите промени“, разказва още хореографката.

Дракони. Фото кредит: Sukmu Yun/ One Dance Week

Имайки предвид тези термини, тогава как да разбираме дракона? „Ние“, тоест днешните, които се оказваме разочаровани от обещанието за споделен просперитет чрез глобализацията; „ние“, които се страхуваме да не знаем какво ни предстои; „ние“, които загубихме тези искрящи визии на ХХ век за бъдещето. Ако трябва да си представим истински дракон от 2020-те, да речем, гледащ напред към 22-ри век, как би трябвало да изглежда той?”, обяснява идеята си Еън-Ми А.

С впечатляващата биография на  Еън-Ми А може да се запознаете на страница 2...


Още по темата: