Лондон дава временни работни визи на шофьори и други работници от ЕС

мин. четене

Недостигът на работна ръка съвсем не е проблем само на Обединеното кралство, но Лондон се сблъсква не само с последиците от пандемията, но и с тези от Brexit.

Докато британското правителство продължава да твърди, че след излизането от ЕС страната вече не е зависима от чуждестранна работна ръка, министърът на транспорта Грант Шапс обяви неочаквано решение: Лондон ще издаде 10 500 временни работни визи – 5000 на шофьори на тежкотоварни камиони и 5500 на работници в други браншове. Тримесечните визи ще важат от октомври до декември и трябва да облекчат ситуацията в транспорта, както и в други ключови сектори на британската икономика, съобщава Асошиейтед прес. Ще бъдат предприети и други мерки, за да се гарантират доставките преди Коледа, заяви Грант Шапс.  

 

Това решение фактически е отстъпление от твърдата позиция и от едно от най-важните обещания, с които привържениците на Brexit спечелиха референдума през 2016 г. – ограничаване на имиграцията от европейските страни.

Неочаквано, но не и изненадващо

Бизнесът на Острова предупреди още през лятото, че се очакват проблеми с доставките и настоя правителството да се намеси и предприеме действия във връзка с недостига на работници. А те липсват в селското стопанство, в месопреработвателната промишленост, здравеопазването, социалните грижи, строителството и не само. 

Най-тревожна обаче е тенденцията при шофьорите на камиони, където има недостиг от почти 100 хиляди души, което предизвиква хаос в транспортния бранш и проблеми с доставките. Тема, която беше широко отразена от британските медии през последните месеци, докато кабинетът на Борис Джонсън се опитваше да избегне стъпки, които не отговарят на правилата на новата имиграционна система, която въведе след Брекзит. 

В петък „Бритиш Петролиум“ (BP) обяви, че ограничава доставките на гориво до десетки бензиностанции поради недостиг на водачи на камиони, а новината предизвика паника сред британците, които започнаха масово да купуват бензин и дизел. 

Петролни компании започнаха да затварят бензиностанции заради липса на доставки. 
Снимка: Vuk Valcic/SOPA Images/LightRocket via Getty Images

Кризата с доставките на гориво е поредната последица от недостига на шофьори, който вече засегна доставките на храни и компании като Tesco, Britvic и Greggs, включително и вериги за бързо хранене като McDonald’s и Nando’s ( които затвориха временно 45 свои ресторанта), коментират британските вестници.

Конфедерацията на британската индустрия (CBI) обяви, че и представители на други индустрии също са принудени да ограничат дейността си поради недостиг на обслужващ персонал – хотели ограничават броя на стаите за резервация, ресторанти съкращават работното си време, избирайки между часовете по обяд или вечерно обслужване, а куриерите трябва да удвояват времето за доставяне на стоките на потребителите, съобщи The Guardian. Правителството вече издаде допълнително 30 000 визи за чуждестранни сезонни работници в селското стопанство – много от тях поляци, румънци и българи.  

Продължава на следващата страница...


Още по темата: