И въглища няма за всички в Европа

мин. четене

Има една суровина, която е търсена повече от всякога преди началото на зимата в Европа. По-търсена е и от газа в градовете на фона на енергийната криза. Столиците се запасяват с резерви с опасенията, че газът няма да достига за отопление и електричество. Но ето, че и други суровини не достигат: въглищата! За това пише авторитетното издание Politico в началото на есенно-зимния сезон.

Въпреки че е разглеждано като силно замърсяващо гориво от отминал икономически период, а ЕС се стреми да намали въглеродните емисиите, потреблението на въглища расте, тъй като редица страни, включително Австрия и Холандия включват отново старите топлоцентрали на въглища или увеличават капацитета на употребявани въглища, за да спестят газ.

Проблемът е, че ЕС скоро ще се лиши от най-големия си доставчик, след като през април Брюксел наложи санкции на руските въглища и забрани по-нататъшния внос от 10 август. Това означава, че 2-те милиона тона въглища, които ЕС трябва да получи от Русия през септември, ще бъдат последната доставка, каза Алекс Такра, старши анализатор в компанията за пазарно проучване Argus Media.

"Добавете към това сериозните логистични затруднения на транспортирането и със сигурност ще разберете какво е предизвикателството да се набавят достатъчно въглища тази зима", каза още Такра. 

Индонезия, Южна Африка и Колумбия са потенциални доставчици на въглища, но цените на предлаганите от тях суровини била се видели твърди скъпи за жителите на ЕС поради особено висококалоричния вид въглища, които обикновено се използват в 27-те от блока. Цените на въглищата в хъба API2 в Ротердам по европейски стандарт достигнаха 380 долара за тон миналата седмица, което  е повече от четирикратно увеличение спрямо миналата година.

ЕС ще се сблъска и с ожесточена конкуренция от играчи като Индия и Южна Корея, които имат споразумения за доставка на въглища с много от тези страни, смятат анализатори от  корабния брокер Braemar.

Сложната логистика усложнява още кризата 

Голяма част от въглищата на ЕС, които пристигат през пристанищата в Амстердам, Ротердам и Антверпен, пътуват по река Рейн с шлеп до вътрешността на Европа. Но сухото и горещо лято буквално пресуши реките до критичните 65 см. И дори да намалят товарите, баржите могат да пренасят едва 2/3 от възможния капацитет. Въпреки че електроцентралите обикновено имат свои собствени складове, въглищата, които не могат да бъдат доставени до тях, обикновено се съхраняват в пристанищата, за да изчакат по-нататъшен транспорт. Но запасите в европейските пристанища се доближават до лимита.

Според данни на асоциацията за търговия с въглища Euracoal, около 8 милиона тона въглища са блокирани и сега в пристанищата.

 

Недостигът на въглища вероятно ще се усети най-силно в Полша и Германия, която потребява около 37 % от общото потребление на черни и лигнитни въглища в ЕС до миналата година. Но нуждите от енергията на въглищата е жизненоважна за икономическият двигател на Европа, основно за стоманодобивната и химическата промишленост. Производството на електроенергия също ще бъде засегнато, но в по-малка степен.

Германското правителство може да бъде принудено да приложи по-строги мерки за енергийна рационализация, ако Русия спре доставките на газ или логистичните проблеми продължат да спъват доставките на въглища.

Говорител на германското министерство на климата каза, че операторите на електроцентрали са уверили законодателите, че разполагат с достатъчно складирани въглища, за да компенсират загубените руски доставки. Правителството въведе и нов регламент, който цели да приоретизира енергийните доставки пред други видове енергийни източници.

Политически скандал в Полша

В Полша правителството се бори с политически скандал, след като не успя да намери запаси от въглища. Около 2 милиона домакинства в Полша все още разчитат на въглища за отопление, като всяко от тях изгаря средно по 3 тона на зима, по данни на Polityka Insight. Преди войната в Украйна Полша внасяше около 7 милиона тона въглища годишно от Русия за отопление.

 

Според разследване на полския информационен бюлетин Onet, министър-председателят Матеуш Моравецки е бил предупреден от министрите си в началото на март, че санкциите над Русия може да доведе до огромен недостиг. Моравецки е бил призован да създаде нов стратегически резерв от въглища, но той не е направил нищо, нито правителството е изготвило оценка на въздействието на предложените  санкции от ЕС. 

В опит да успокои ситуацията, премиерът обяви, че засегнатите домакинства ще получат 3000 злоти (€631) т.нар. въглеродна надбавка, за да си помогнат за закупуването на въглища. Държавните въгледобивни компании пък получиха разпореждане да закупят 4,5 милиона тона въглища до 31 август .

Но доставянето на тези покупки на въглища до домовете навреме ще бъде вероятно невъзможно. В такъв случай добавките биха били неефективни. Полският министър на енергетиката Анна Москова призна в петък, че правителството е изправено пред трудна задача да преодолее логистичните проблеми с доставките на въглища, но отрече, че няма да има достатъчно въглища за зимата.

Отвъд задаващия се проблем от тази зима, потенциалният недостиг на въглища може също да причини проблеми на консервативното правителство по време на парламентарните избори догодина. Новите социологически проучвания показват за първи път от 2015 г., че управляващата партия може да загуби властта.

Политическата грешка на Моравецки може в крайна сметка да му струва твърде скъпо.

 

Как ще се справи Европа със зимата:

За автора:

Милла Иванова

Казвам се Милла Иванова – дългогодишен журналист със сбъдната мечта.  Силната ми интуиция и усета за хората са силните ми страни и не се колебая да ги използвам, за да премина и през най-залостените врати. А английският, френският и немският са ми първи помощници, когато работя по любимите ми теми – от международните новини. Така станах и партньор на Euronews, Франция, с л...

Виж профила

Още по темата: