Тате ще си купи кола, ама друг път: кризата в автомобилната индустрия

мин. четене

Автомобилната индустрия заема голям дял от световната икономика въпреки проблемите със свръхкапацитета и ниската рентабилност. Над 60 милиона автомобила се произвеждат годишно и те консумират над 50% от петрола. Освен това в индустрията работят милиони, а още голям брой се облагодетелстват косвено.

Пандемията засегна силно световната икономика - и в частност автомобилната индустрия, която още преди това беше в упадък. Глобалните продажби на автомобили спаднаха с 15% между март и май 2020 г. в отговор на световния локдаун и ограниченията за пътуване. Спадът в продажбите на автомобили се случи едновременно със спада в производството на нови автомобили.

Много фабрики и заводи бяха затворени по време на пандемията в Китай (нулево производство в Ухан). OICA съобщи, че индустрията е произвела около 78 милиона автомобила през 2020 г., което е с 16% по-малко спрямо 2019 г. Това е най-големият спад в историята на производството на автомобили.

Очакваше се глобалните продажби да паднат до под 70 милиона през 2021 г. - спрямо 97 милиона, произведени през 2017 г.

Следователно автомобилната индустрия бележи стабилен спад от 2018 г. насам и се очаква същото да продължи през следващите няколко години. Сега тя е изправена пред редица проблеми. Най-важните сред тях включват цените на газа, недостигът на чипове и лихвените проценти.

Индустрията е силно чувствителна към цените на газта, защото консумира над половината от световните доставки. Поглед към минали тенденции разкрива, че производството в индустрията винаги е било в съответствие с цените на газта. Увеличението им е последвано от намаляване на производството и обратно.

Още на следващата страница...


Още по темата: