Защо някои американски служители имат “летни петъци”?

мин. четене

Петък - денят, в който мислите за уикенда доминират съзнанието на стотици хиляди служители в големи и малки компании. И ако някои преминават от един zoom разговор в друг или пречистват пощата от непрочетени мейли, то множество индустрии предпочитат да не стимулират имитирането на работата, а да помогнат на служителите си да идват в понеделник по-мотивирани. 

Така и т.нар. “летни петъци” са отговор на желанието на служителите за повече свободно време, а за работодателите са с повече стойност. Накратко – това е намалено или изцяло несъществуващо работно време в петъците през летните месеци на отпуски – юни, юли и август. Освен че обемът от работа на много компании намалява в сезона на отпуските, по-доброто време и желанието за неговото оползотворяване са основните причини за компаниите да въведат този бонус. 

Историята на летните петъци може да бъде проследена до 60-те, когато изпълнителните директори в топ рекламните агенции на "Медисън Авеню" си създават навика да тръгват по-рано от работа, за да пият по едно в Хамптънс. С времето бонусът се налага в технологичния, рекламния и финансовия сектор на Ню Йорк. За всяка сериозна компания в тези браншове е въпрос на престиж да може да позволява повече свобода на служителите си. 

 

 

След Ковид

След множеството затваряния и налагането на работата от разстояние обаче бонусът свободно време в петък масово започва да се разпростира далеч отвъд няколко индустрии и само в Манхатън. 

Te отразяват и променения баланс на силите на пазара на труда. След ковид служителите все повече си оставят възможност да избират работодател, включително и да стоят извън пазара на труда, за да намерят подходящо място. Затова и все повече работодатели трябва да се борят с конкуренти за талантливи служители.  

За ползите и бъдещето на тренда, вижте на следващата страница...


Още по темата: