Преосмислянето на хоум офис ерата

мин. четене

Изобретението на пандемията – хоум офисът е на път да бъде развенчано. След 2 години на живот, работа, забавления, срещи и какво ли още не от комфорта на дома, все повече хора искат да се откажат от домашния живот и от домашния офис.

За това свидетелстват многобройни доклади на работодателски сдружения и на психологически проучвания, сред които и на "Алианц-Трейд" (Allianz-Trade) в Германия, Франция и Италия. Според заключението, хоум офисът е нанесъл трайни и все още трудно изчислими щети на човешката психика. Делът на желаещите да си останат у дома не се е променил и дори намалява. В Германия вече само 1/5 от запитаните служители искат да работят от вкъщи, спрямо ¼ преди година).

В проучването са изтъкнати и неравенствата, които се създават сред служителите по отношение достъпа до интернет или владеенето на цифровите технологии, а компаниите не винаги прилагат специфични мерки при изготвянето на новата организация на труда. Проучването на "Алианц-Трейд" показа, че служителите продължават да ценят спечеленото време, което губеха в път от дома до работа и обратно. Ценят и гъвкавите условия на труд, но за сметка на това са загубили социалните си връзки, които са паднали жертва на бариерата между професионален и личен живот. И вече изтъкват повече недостатъци, които са се избистрили през изминалите 2 години. Сред тях са:

* Загуба на социални връзки

* Смесване на личен и професионален живот

* Размиване на границите и продължителността на работния ден

* Размиване на почивка и активна работа и още, и още...

Сред недостатъците на този тип труд са посочени липсата на възможности за общуване (29 % от мъжете и 27 % от жените), размитите граници на личния живот (17 на сто от мъжете и 20 на сто от жените), неподходящото работно пространство (мъже - 20 на сто, жени - 18 на сто), съчетаване на домашни дейности с работни отговорности (мъже - 18 на сто, жени - 20 на сто) и намалена производителност (мъже - 14 на сто, жени - 12 на сто).

В сравнение с предишно проучване и в трите европейски страни, намалява броят на служителите, които са отговорили, че нямат възможност да работят от вкъщи. В същото време се увеличава делът на хората, които се връщат в офисите на хибриден режим или на почти пълно работно време. Те са 32 % в Германия и Италия и 29 на сто във Франция (в сравнение с 25 % във всяка от страните преди година).

Ползите от дистанционната работа са ясни: повечето хора посочват най-вече печеленето на време (51 на сто от мъжете и 58 на сто от жените), гъвкавите условия на труд (49 %) и по-ниските разходи (26 % от мъжете и 28 % от жените).

За автора:

Милла Иванова

Казвам се Милла Иванова – дългогодишен журналист със сбъдната мечта.  Силната ми интуиция и усета за хората са силните ми страни и не се колебая да ги използвам, за да премина и през най-залостените врати. А английският, френският и немският са ми първи помощници, когато работя по любимите ми теми – от международните новини. Така станах и партньор на Euronews, Франция, с л...

Виж профила

Още по темата: