Милиардерът, който дари компанията си, за да спаси Земята

мин. четене

Милиардерът и основател на линията дрехи за навън Patagonia дари компанията си за благотворителни цели. Ивон Шуинар обяви, че всяка печалба, която не е реинвестирана в управлението на бизнеса, ще отиде за борбата с климатичните промени, съобщи Ройтерс. Брандът изгради култ от последователи с поредица от бизнес ходове за устойчиво производство на дрехи, като гарантира, че продуктите им са толкова здрави, че могат да се носят цял живот. Марката предлага и ремонти на разумни цени при нужда.

Patagonia е известна с рекламата „Не купувай това яке“, която моли купувачите да вземат предвид влиянието, което модната индустрия оказва върху околната среда. Сайтът на марката пък гласи: „Земята вече е единственият ни акционер“.

Шуинар казва, че никога не е искал да бъде бизнесмен. Фанатик на тема скално катерене, той създава първия си бизнес като прави метални шипове за катерене за себе си и приятелите си, с които да се вклинят в скалите за по-стабилно катерене. След това започва да разработва дрехи и в крайна сметка създава изключително успешната си марка за спортно облекло със силно лоялни клиенти, граничещи с култ към марката.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by TeleAmbiente (@teleambiente)

Екологията като първосъздател на марката

Основаната през 1973 г. марка Patagonia има продажби за около 1,5 млрд. долара тази година. А нетното състояние на създателя й се изчислява на 1,2 млрд. долара. Но той винаги е странял от статуса си на богаташ, като подчертава пред New York Times, че е "ужасен, когато гледат на него като на милиардер". Шуинар първоначално обмислял да продаде „Патагония“ и да дари парите за благотворителност или да направи компанията публична. Но и двата варианта биха означавали отказ от контрол върху бизнеса и излагане на ценностите му на риск.

Вместо това семейство Шуинар прехвърля цялата собственост на две нови организации: Patagonia Purpose Trust, ръководена от семейството, остава контролният акционер на компанията, но ще притежава само 2% от общите й акции. Шуинар лично ще ръководи филантропията на Holdfast Collective, американска благотворителна организация, посветена на борбата с екологичната криза, която сега притежава всички акции, без право на глас - около 98% от компанията.

Марката „Патагония“ съчетава модата на открито от висок клас със собствената си марка екологичен и социален активизъм. Това е опияняваща комбинация, която със сигурност се харесва на лоялни, макар и предимно богати последователи. Част от привлекателността идва от факта, че позицията на Шуинар не е нова, защото той проповядва еко-съзнание години преди устойчивата мода да стане модерна.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Brand Iron (@brand.iron)

Кредитът от Земята е изчерпан 

Ивон Шуинар твърди, че печалбите от компанията му, които ще бъдат дарени за каузи за справяне с климата, ще възлизат на около 100 милиона долара годишно в зависимост от състоянието на компанията.

„Въпреки необятност, ресурсите на Земята не са безкрайни и е ясно, че сме надхвърлили възможностите й“, мотивира предприемачът решението си да се откаже от собствеността на компанията си. Маркетинговите кампании на фирмата, съсредоточени върху искането на хората да купуват само това, от което се нуждаят, не са намалили продажбите.

Цените на стоките са сравнително високи, като трикотажна плътна блуза, например, струва около 300 долара, а тениските - около 50, но компанията твърди, че цената отразява гаранцията, че дрехите са направени така, че да издържат цял ​​живот. От компанията смятат, че евтината бърза мода е "анатема" за марката.

„Ние инвестираме в това да сме сигурни, че използваме най-малко вода, най-малко опасни химикали и багрила и използваме най-малко въглерод в производството на нашите продукти, което често означава, че те струват малко повече“, обясняват производствените мениджъри ценообразуването на стоките.

Въпреки това основателят на Patagonia винаги е бил по-отдаден на околната среда, отколкото на правенето на пари.

Още екологични инициативи, които подкрепяме:

 

За автора:

Милла Иванова

Казвам се Милла Иванова – дългогодишен журналист със сбъдната мечта.  Силната ми интуиция и усета за хората са силните ми страни и не се колебая да ги използвам, за да премина и през най-залостените врати. А английският, френският и немският са ми първи помощници, когато работя по любимите ми теми – от международните новини. Така станах и партньор на Euronews, Франция, с л...

Виж профила

Още по темата: