5 храни, които ще ви дадат енергия през есента

мин. четене

Храненето истинско означава да ядете качествени храни с пресни непреработени съставки. И именно през есента е важно  да запазим тонуса от лятото през септември. Вече слънцето грее по-малко, вятърът е по-студен и идва сезонът на настинките. Затова нека се подготвим за зимата, като се погрижим за здравето си с тези 5 храни.

1. Грозде

Гроздето е източник на естествени съединения, включително полифеноли, катехини и антоцианини. Освен че осигуряват пигмента за определяне на цвета на гроздето, тези съединения имат защитни антиоксидантни свойства. Гроздето осигурява както фибри, така и калий, които са полезни за поддържането на сърдечната функция, включително кръвното налягане. Източник е и на лутеин, който е полезен за зрението. Гроздето също има нисък гликемичен индекс, който е мярката за това колко бързо дадена храна (когато се яде самостоятелно) повишава нивата на кръвната ви захар.

2. Тиква 

Наситеният оранжев цвят на тиквата е знак, че тя е пълна с калий. Това е от решаващо значение за понижаване на кръвното налягане. Несолените тиквени семки също са пълни с минерали и растителни стероли, които повишават нивата на "добрия холестерол“. Това спомага за доброто сърдечно здраве. Тиквите са с високо съдържание на фибри и ниско съдържание на калории. Това означава, че ви карат да се чувствате сити, без да добавят много калории за деня. Тиквените семки съдържат триптофан, аминокиселина, която помага за производството на серотонин. Освен че ви кара да се чувствате добре, серотонинът е и ключов фактор за добрър сън.

 

3. Моркови

Морковите съдържат витамин А, а дефицитът на витамин А може да доведе до ксерофталмия, прогресивно очно заболяване. Морковът е много богат на този витамин и е най-лесния начин да си го набавите. Богат е на фибри, което също означава, че ще сте сити, без да сте приели много калории. Както варените, така и суровите моркови имат нисък гликемичен индекс. Това означава, че е малко вероятно те да предизвикат скок на кръвната захар. Морковите съдържат витамин К и малки количества калций и фосфор. 

 

4. Круши

Те разбира се, са с високо съдържание на фибри. Яденето на плодове с високо съдържание на фибри, като круши, също може да намали риска от развитие на сърдечно-съдови заболявания и нивата на липопротеините с ниска плътност или „лошия“ холестерол.Въпреки че крушите имат малко естествена захар, високото им съдържание на фибри гарантира, че кръвната ви захар няма да се повиши, след като ядете една (което ги прави перфектна закуска в движение за хора с диабет). Плюс това, техният нисък гликемичен индекс означава, че вие няма да сте гладни минути, след като хапнете една.

 

5. Цвекло

Цвеклото е добре проучено за способността му да намалява повишените нива на кръвното налягане, които са основен рисков фактор за сърдечни заболявания. Всъщност някои проучвания показват, че сокът от цвекло може значително да понижи нивата na кръвноto налягане. Цвеклото също е чудесен източник на фолат. Въпреки че изследванията показват смесени резултати, няколко проучвания показват, че увеличаването на приема на фолат може значително да понижи нивата на кръвното налягане. Цвеклото съдържа пигменти, наречени беталаини, които притежават редица противовъзпалителни свойства.

 


Още по темата: