5 ефективни начини да се преборим с есенната тревожност

мин. четене

С настъпването на новия астрономически сезон всички усещаме ефекта на есента: захлаждането на времето, по-късият ден и по-малкото слънчева светлина се отразяват на мнозина съвсем не позитивно, но тази промяна на времето може и да не е толкова мъчителна. Нужна е само промяна на гледната точка с повече познания за видовете интелигентност, които всеки от нас има.

Явлението на чувство на безпокойство и дискомфорт психолозите наричат „есенна тревожност“ и ако страдате от нея, специалистите предлагат както обяснение, така и предложения как да се справите.

Защо есента е тревожно време за много хора

Часовниците може да тиктакат равномерно през всички сезони, но не и хората. Настроението и енергийните ни нива варират през деня и в различните сезони. Нашите пикове и спадове в настроението сами по себе си са неприятно изживяване. В края на лятото значителна част от населението изпитва набор от симптоми, включително проблеми със съня, лошо настроение, умора и тревожни мисли,  които психолозите наричат „есенна тревожност“, липса на желание за работа, излизане на вън и понякога въобще да се събуждаме.

Защо студеното време причинява такова безпокойство и нещастие? Може да се дължи на група от фактори. Най-просто, есенното безпокойство може просто да означава, че ви липсва яркото слънце, ваканцията и свободата от натоварените графици. За родителите с ученици това е период на по-сериозна физическа и умствена напрегнатост, ставане в 6 сутринта, следене за графици освен за нас, и за децата, което силно изтощава.

Ако работата сама по себе си ви създава стрес, връщането към усилените месеци на труд и съсредоточаване през тъмните месеци от годината наистина може да е усещане за мъка.

Културни и биологични фактори

В голяма част от западния свят хората прекарват най-малко 12 години в обучение и обикновено на училище се тръгва в края на лятото или началото на есента. А тези, които са имали трудности в училище или по природа не обичат промените, тази смяна на сезоните може да остане като негативен печат върху психиката съвсем автоматично.

„Това е феномен, който се случва обикновено около годишнини от събития“, обясни психологът Патриша Торнтън пред Healthline. „Понякога това е просто спомен от чувствата по време на годишнината. Това може да е отдавна забравено събитие, но не и неприятното чувство, което се е загнездило тогава. Тялото осъзнава разликата на момента, но не и мозъкът и си казваме: „О, идва трудното време и се налага отново да преживея тази травма отново и отново“.

Физиологични причини за тъгата през есента

И накрая, има физиологични причини идването на по-мрачните и студени месеци да навява тъга. Спадът на настроението се дължи изключително на атмосферните условия и по-малкото слънчева светлина се отразява на всички в спад на тонуса. Освен това имаме нужда от повече сън, спрямо лятото и пролетта, изпитваме повече апетит и глад за калорични храни, защото я няма слънчевата енергия. За тези, които страдат от САР (сезонно афективно разстройство), краят на лятото е напомняне за вероятни предстоящи сериозни психически борби. Но дори ако зимата не ви носи депресия, по-кратките дни все още е вероятно да повлияят на мозъчната ви химия.

„Когато дните стават по-кратки и сме изложени на все по-малко и по-малко дневна светлина, нивата ни на критични невротрансмитери спадат“, отбелязва професорът и терапевт Дженифър Кинг в публикация на Medium за ефектите от есенното безпокойство.

Как да се преборите с есенната мудност

Списъкът с потенциални причини за есенно безпокойство може да е дълъг, но за щастие такъв е и списъкът с прости, но ефективни методи за борба с него. Според експертите всички обичайни средства за подобряване на настроението могат да бъдат ефективни, включително:

  1. Спорт: Дори учените от Харвард твърдят, че движението и спортната активност се отразяват на мозъка като да вземете малко прозак и малко риталин.
  2. Прекарвайте повече време сред природата. Липсата на дневна светлина не е шега. Потърсете начин да се измъкнете навън, дори само за 5 до 10 минути на ден за кратка разходка, пазаруване до по-далечния магазин или до онзи парк, където има толкова красиви дървета през есента.
  3. Опитайте нещо ново. Започването на ново хоби или изграждането на нови навици през есента може да помогне много да преосмислите промените като не непременно лошо стечение на обстоятелствата.
  4. Преосмислете сезона. Скандинавците се справят с едни от най-суровите зими, но имат сравнително ниски нива на депресия и сезонни проблеми с настроението. Защо? Защото тези култури гледат на зимата като на време за удоволствие, а не на изпитание. Да се ​​вълнуваме от играта в дъжда или зимните спортове може да не е по силите на много от нас, но може да опитате да се съсредоточите повече върху забавните и уютни аспекти на по-студените сезони.
  5. Потърсете професионална помощ. Ако това време на годината постоянно ви кара да се вкаменявате от ужас, разговорът за чувствата ви с професионалист може да помогне да разплетете причините на вашето есенно безпокойство.

Първата стъпка към прилагането на всичко това на практика обаче е просто да разпознаете сезонния модел на вашата реакция. И ако се намирате за странна птица, която смята септември за нещастен и мрачен, знайте, че не сте сами. Първо разпознайте модела на психическа реакция и вече знаете, че има какво да направите, за да се преборите с него.

Интересувате ли се кои травми от детството как ви се отразяват:

За автора:

Милла Иванова

Казвам се Милла Иванова – дългогодишен журналист със сбъдната мечта.  Силната ми интуиция и усета за хората са силните ми страни и не се колебая да ги използвам, за да премина и през най-залостените врати. А английският, френският и немският са ми първи помощници, когато работя по любимите ми теми – от международните новини. Така станах и партньор на Euronews, Франция, с л...

Виж профила

Още по темата: