4 града, които казаха "не" на колите

мин. четене

Вдъхновени от дългите месеци с локдаун и ограничения, много от градовете преосмислиха начина си на функциониране и дадоха път на пешеходците и велосипедистите. По време на пандемията автомобилите останаха по паркингите и въздухът в градовете се изчисти и това беше видимо с просто око, като вдъхнови редица градове да потърсят начин да развият повече пешеходни зони и да създадат градски условия за живот с по-малко автомобили.

От изцяло пешеходци улици, през повече велоалеи и паркови зони за отмора и забавление, до коуъркинг пространства – градските зони се променят, и то в добра посока. Промените донесоха ползи и за икономиката, като проучвания показват, че идеята може да се развие и в квартали с не толкова добра проходимост.

Ето 4 града по света, които направиха някои от най-смелите и бързи промени, като поставиха пешеходците на първо място в името на общественото здраве.

Париж

Още преди пандемията Париж имаше преднина в развиването на повече пешеходни зони. Като част от усилията за намаляване на автомобилния трафик, долните кейове по поречието на река Сена бяха превърнати в изцяло пешеходни зони в края на 2016 г. През 2020 г. кметът Ан Идалго беше преизбрана отчасти благодарение на нейната подкрепа за „15-минутния град“: нова концепция за живот, който позволява на хората да следват всичките си задачи – от пазаруване до училище и работа – на разстояние от 15 минути пеша или чрез велосипед.

Но на фона на честите стачки в обществения транспорт в Париж, пандемията само засили нуждата от екологично устойчиви проекти. А по време на пандемията много хора предпочитаха да ходят пеша, а не да използват претъпканото метро.

Открити бяха и нови велоалеи. Париж планира да добави още 180 км велосипедни алеи и 180 000 места за паркиране на велосипеди до 2026 г. Основните пътни артерии, като Rue de Rivoli в центъра на Париж, са намалени до една лента, докато велосипедните алеи са разширени до ширината на 3 автомобилни ленти.

 

Париж планира да засади и 170 000 дървета до 2026 г. като мярка за охлаждане на градската среда и по-добър въздух за пешеходците. През 2024 г. Париж ще бъде домакин на Олимпийските игри и мостът между Айфеловата кула и Трокадеро също ще бъде изцяло пешеходен. Градските власти отчитат, че пешеходните зони правят хората по-спокойни, а движението се отразява добре на здравето и психичното състояние на жителите на града. Ето и няколко маршрута, които са изцяло пешеходни в сърцето на Париж:

Parc Rives de Seine, дълъг 7 километра край реката; улица Montorgueuil в сърцето на Париж със своите магазини за сирене, вино и цветя; улица Saint Rustique в Монмартър заради старинните си калдъръми (това е най-старата улица в Париж); и Cour Saint Emilion заради бутиците, кафенетата и ресторантите.

Богота, Колумбия

Колумбия и столицата Богота винаги са имали силна култура на колоездене, а това е и националният спорт на страната. Пандемията ускори някои процеси, с които беше ограничен автомобилният трафик. През 2020 г. кметът Клаудия Лопес определи допълнителни 84 км временни велоалеи към съществуващата мрежа от 550 км – Сиклорута е една от най-големите мрежи от велоалеи в света. След това те останаха за постоянно. Богота беше сред първите градове в света, които добавиха т.нар. „изскачащи“ велосипедни алеи по време на пандемията.

В неделя и на официални празници автомобилите са напълно забранени по някои маршрути в мрежата, известна като Ciclovia. Тя привлича повече от 1,5 милиона велосипедисти, пешеходци и джогинг всяка седмица.  

Новите градски автобуси SITP работят на електричество и газ и това също е подобрило значително системата за обществен транспорт. А жителите смятат, че тези инициативи са направили града много по-безопасен. Туристите може да обиколят историческия квартал Ла Канделария с 400-годишните му останки, могат да посетят много музеи за историята на града, да похапнат в традиционни ресторанти, разположени във вековните сгради. През уикенда пък се провежда пазар на открито с местни колумбийски храни, занаяти и музикални събития.

Милано, Италия

Италия беше една от най-засегнатите страни от пандемията и градовете трябваше да се адаптират бързо, за да осигурят алтернативи на претъпкания обществен транспорт. През лятото на 2020 г. Милано се зае с амбициозен план за разширяване на тротоарите и велоалеите по протежение на 35 километра пътища. Промените преобразиха града, като изникнаха много повече заведения за хранене на открито, пазари и градски градини.

И в Милано беше въведена концепцията за "15-минутния град", привнесена от Париж. Това даде приоритет на пешеходците пред автомобилите и разви общността на хората от стария тип, където местните се познават, създават близа мрежа от контакти и взаимно преплетени бизнеси на местна почва. 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Alfredo Panini (@alfredph1)

Новият квартал CityLife е най-голямата зона без автомобили в Милано, но и една от най-големите зони без автомобили в Европа. Разходка по каналите на Navigli дава възможност и за посещение на заведения на открито и нощен живот в квартала. Северният квартал Изола е превърнат от индустриален район в пешеходна и велосипедна зона, пълна с модерни кафенета, галерии и бутици.

Пътуващите пък лесно намират колело. Градската услуга за споделени велосипеди BikeMI има 300 станции в целия град и предлага обикновени, но също и електрически велосипеди.

Сан Франциско, САЩ

Сан Франциско в Северна Калифорния се промени бързо по време на пандемията, като още в първите месеци властите въведоха Slow Streets – програма, която използва знаци и бариери, за да ограничи автомобилния трафик и скоростите по 30 коридора в опит да направи градът по-удобен за пешеходци и велосипедисти. Според градската управа трафикът е намалял с 50% , пешеходците са с увеличили с 17%  през делнични дни,  велосипедистите с 65%.

Въпреки че много от улиците оттогава бяха върнати към предишния режим, жителите на Сан Франциско настояват за 4 участъка постоянни велоалеи, включително тези на Golden Gate Avenue, Lake Street, Sanchez Street и Shotwell Street. През септември предстои гласуване за бъдещето на останалите коридори. Благодарение на тези инициативи семействата и приятелите се виждат повече навън и имат повече социални контакти на открито, което провокира действието и различни активности.

Освен това новата мрежа от велоалеи дава възможност за разглеждане на града с велосипед, защото всеки квартал има свое усещане и характер. От модерния квартал в долината на Хейс с луксозни и съвременни сгради, през Аутър Сънсет със спокойната си сърфистка атмосфера и 3,5 мили плаж с бял пясък, до Норт Бийч, който привлича с оживени улични кафенета.  

Една от най-проходимите зони в града – Ембаркадеро – някога е била магистрала, докато земетресение от 1989 г. не я направи неизползваема за превозни средства. Това даде нов живот на крайбрежната зона, на която сега се наслаждават пешеходците.

А кои са най-добрите градове за живеене по света:

За автора:

Милла Иванова

Казвам се Милла Иванова – дългогодишен журналист със сбъдната мечта.  Силната ми интуиция и усета за хората са силните ми страни и не се колебая да ги използвам, за да премина и през най-залостените врати. А английският, френският и немският са ми първи помощници, когато работя по любимите ми теми – от международните новини. Така станах и партньор на Euronews, Франция, с л...

Виж профила

Още по темата: