10 причини да отидем на протеста "Данче, слез"

мин. четене

София расте, очевидно е, но така грозно старее и гротескно се изменя, че недоволните граждани стават все по-недоволни. И по-будни, надяваме се, след като обществените реакции за зле изпълнените ремонти с обществени поръчки за милиони са все по-повече. И не, защото търсим под вола теле, а защото жителите искаме градът да се развива в положителна посока. Той и без това не е толкова голям и проблемите съвсем не са непреодолими. Но почти 18-годишното управление на ГЕРБ на столицата е токсично, скъпо и определено нефективно и грозно.

В сряда – 12 октомври се организира мащабен надпартиен протест на гражданското сдружение „Спаси София“ пред Столична община от 18:00 ч. Ето и 10 причини да отидем на протеста:

  1. Най-пресният случай е ремонтът на жълтите павета, който освен скандално зле изпълнен, е и скандално скъп. Но това вече сме го приели някак. И все пак, един от символите на столицата ни е брутално поруган от некомпетентност, липса на визия и качество в каквото и да е относно работата. Но фирмата изпълнител на ремонта е все и съща и на нея само й се пускат проверки и евентуално, но не задължително - глоби. После още един ремонт на ремонта и той е също толкова зле изпълнен, както и „оригиналния“.
  2. Ремонтът на трамвайна линия № 5, водеща до кв. „Княжево“. Изминаха повече от 2 години в ремонти, а линията не е готова. Жителите на южните квартали „Бъкстон“, „Княжево“, „Славия“ недоволстват от липсата на комуникация. А прашният ремонт продължи твърде дълго и все още е с неясен край.
  3. Ремонтът на ул. „Граф Игнатиев“ – станал знаков с "ремонт на ремонта" и все така е зле изглеждащ с кръпки от няколко вида настилки, без концепция за визия и градски дизайн в историческия център на София. Е да, премахнаха перките на акулите, които пребиха повече хора, отколкото да ги спасиха от трамваите, но с това улицата нито стана по-красива, нито настилките са здрави, а разходка в дъжда може бързо да докаже как се клатят плочките и джапането в тях не отговаря на център на европейска столица.
  4. Липсата на паркинги в центъра – проблем, стар, колкото София. Тъй като улиците в центъра не са планирани за такъв голям автомобилен трафик, паркирането там е повече от изпитание. Дори синята зона не решава проблема с липсата на места за паркиране, а живущите се оплакват, че те, които са си платили годишна винетка за паркиране, нямат гарантирани места. Вместо това в центъра изникват помпозни и неадекватни сгради, често пустеещи, като тази на бул. „Патриарх Евтимий“ с неясен статут, но изграждането на многоетажни паркинги, каквито има във всички европейски столици, още дори не е планирано. Не че няма къде. Някой не иска.
  5. Ремонтът на ул. „Шишман“ – то не бе ремонт, не бе чудо, след като липсата на синхронизация на „Топлофикация“, ВиК и Енергодружествата води до нови и нови окопи. Тъкмо завършат единия ремонт, започва вторият. Емблематичната улица, водеща до Парламента, от години има военен вид и вече забравихме аристократичния вид на ул. „Шишман“ със сградите във виенски стил.
  6. Мръсният въздух. Ей сега ще дойдат ноември и декември и над София ще се вижда всичката Менделеева таблица, която „прегръща“ в отровна прегръдка жителите си. Това е също много стар проблем, след като общината не може да се справи с изгарянето на небитови отпадъци за отопление в някои квартали, а също и не направи нищо за заводът за отпадъци, който е в опасна близост до София. Общината обвинява столичани, че замърсяват с автомобилите си, но все пак кметът и общинският съвет определят правилата, които следва да са добре премислени, изчислени и в полза на жителите на града, а не в тяхна вреда.
  7. Развиването на велоалейни маршрути с връзки по между си. Откакто се говори за велоалеи, можем да видим няколко боядисани останки от тях, но истината е, че това не са реални велоалеи. Повечето от тях загубиха очертанията си, някои дори и настилката си – като например край Централна гара, като в момента е по-безопасно да се кара по тротоара, отколкото по ронещата се и опасна т. нар. Велоалея. Освен това, заградените участъци по съществуващите булеварди като бул. „Прага“, ул. „Раковски“ и бул. „Витоша“ често се задръстват от камиони, зареждащи магазини, тъй като те не са предвидени къде да спират така, че да не пречат на велотрафика. И тъй като той не е толкова активен, защото просто условия така и не се създадоха, всеки смята, че велотранспортът е последната нужда на софиянци. А междувременно някои отгледаха децата си с велосипеден транспорт, но велоалейната мрежа така и не е завършена.
  8. Недостигът на детски градини. Борбата да приемат детето ти в общинска детска градина продължава и до ден днешен, въпреки опитите централизирана дигитална система да е възможно най-рационална за всички родители. Местата поради лошо градско планиране обаче така и не достигат особено в новите квартали с млади семейства като „Манастирски ливади“, „Кръстова вада“, „Надежда“, което насочва родителите с още по-голям хъс да търсят места в центъра, където обикновено работят.
  9. Дълговете на „Топлофикация“ растат и те се разпределят върху коректните платци. И тъй като схемата от години върви, дори отказалите се от парното не могат да се измъкнат от схватката на „Топлофикация“ с такси сградна инсталация от преминаващите тръби през имота им. Столична община обаче не може да се справи с длъжниците си, които стават все повече с все по-големи суми, а парното остава предпочитаният начин за отопление на софиянци. Ще видим на какви цени ще се върже отоплението този сезон...
  10. Презастрояване и изличаване на стария облик на София - във всички страни и квартали! Разрешителните за строежи през 2021 г. са рекордно много за всички години след демократичните промени. Нито пандемията, нито финансовата криза и инфлацията могат да спрат бума на строежите в столицата, нито високите цени на имотите, достигнали отдавна тези в Рим и Виена. И това би било добре, стига жилищният фонд да не беше на около 30 % пустеещ, а на места, където досега е имало къщи архитектурни паметници, носещи културното наследство на Стара София, се появяват импозантни нови здания. Новите строежи често не пасват на градската среда, а общината така и не прави нужното за изграждане на тротоари, улично осветление или детски площадки, които жертва с лека ръка за строежа на още една сграда, задушаваща всички останали.

Ако имате още причини да сте недоволни от управлението на кмета Йорданка Фандъкова, елате на протеста пред Столична община днес.

 


Още по темата: