"Комарджията" на Пол Шрейдър - поглед зад декорите на американската мечта

мин. четене

Филм за самотен мъж, измъчван от тежкото си минало, който трудно се свързва с околния грешен и порочен свят - да, това лесно може да е краткото описание на ""Шофьор на такси" от 1976, режисиран от Мартин Скорсезе, но писан отново от Шрейдър.

В тази лента обаче Шрейдър е и режисьор. Също като хитовия филм от 70-те, така и тук историята проследява аутсайдер, който живее в близост до блясъка и успеха, но не успява да намери своето място там. Това е скромният играч на Тексас Холд'ем покер, представящ себе си под името Уилям Тел, или просто Уил Тел - в ролята на Оскар Айзък. Той е бивш американски войник, който е бил част от издевателствата в Абу Гариб и вече е излежал присъдата си. Обикаляйки щатите, град след град, той живее самотен живот на играч на покер, защото това е единственото нещо, което умее добре и което му помага да продължи.

Така попада на Кърк (Тай Шеридън, известен от Shameless),  син на бивш негов колега от армията, който не е могъл да преодолее случилото се и се отдава на пиене и побой над жена си и сина си, преди да се самоубие. Кърк желае отмъщение, но Уил го взима под крилото си в желанието си да спечели за първи път турнир, като да даде парите на младия Кърк да започне нов живот. Впоследствие обаче нещата не се развиват съвсем по план - Кърк е убит, а Уил се връща в затвора.

В тази сериозна драма Шрейдър успява да създаде интерес с любопитен персонаж, тема и история, която да развие поетапно. Страничният поглед на човек, който познава света на залозите, но страни от него и дори до някаква степен го презира, като вижда отвъд лъжите му. 

Кинематографията е близка до документалното кино, силно реалистична, с монтаж, който е съвсем семпъл и незабележим -  единственото изключение е свързано с любовната авантюра на Уил с Ла Линда, неговата мениджърка. С подобни заимствания от европейското кино Шрейдър със сигурност успява да създаде един запомнящ се визуално филм, който макар и да е прекалено мрачен на моменти, все пак интригува с оригиналния си подход и послания.

Историята за изкупление, която Шрейдър описва обаче, не успява да намери лесно решение, нито да отговори на очакванията на публиката за изкупление, които поне заглавието създава. В историята на Уил, играта на покер е странично занимание и това не е типичният филм за комарджии, който зрителя очаква. И ако лентата има слабост, тя не е свързана с актьорския състав, представянето на историята и режисьорските подходи на Шрейдър, чието форте със сигурност е писането.

Сайтът Rotten Tomatoes показва това най-добре в своя рейтинг: 87% за критиците и 42% за зрителите. И ако има причина за тези цифри, те са в чисто творческия избор на режисьора да не даде достатъчно достоен завършек и отплащащ се финал за главния герой - такъв, в който зрителя да види сериозен отговор на зададените въпроси, както и кулминация, която да се отплати равностойно с направения емоционален ангажимент до този момент. В това отношение също филмът не успява да бъде достатъчно добра история за изкупление.
 


Още по темата: