С Мъск начело Twitter става все по-популярен и свободен

мин. четене

Новият собственик на платформата Twitter Елон Мъск публикува вчера данни на компанията, според които социалната мрежа е регистрирала през последната седмица нов рекод за активни потребители. Според него за една седмица те са се увеличили с 1.6 млн.

 

Отделно уволненията и напусканията продължават. Откакто Мъск е поел компанията, близо 2/3 от служителите са напуснали, като от 7500 са останали около 2750 души.

Данните за тримесечието ще бъдат повече от любопитни за инвеститорите - досега почти през цялото си съществуване Twitter е бил на загуба, a от 2019-а не е имал печалба на годишна база.

Бързи проблеми

Бързите опити на Мъск да въведе $8 такса за верифициран профил на месец са именно част от усилията му да промени финансовата посока на компанията, която по негови думи губи около $4 млн. на ден.

Въвеждането на услугата не мина без проблеми, като предизвика и наплив на фалшиви верифицирани акаунти в първите дни. Така компании като Нинтендо и звезди като Леброн Джеймс имаха профили, които публикуваха шеги, смешки и мемета.

Очевидно платформата има на този етап проблеми с модерирането на съдържание, като имаше и регистриран наплив на публикувани линкове към порно сайтове в последните дни. Но наред с това е похвално и сериозното усилие на новите собственици в спирането на материали с експлоатиране и малтретиране на деца още в първите дни.

На свобода

Една от големите промени на Мъск, която кара множество потребители да се връщат в Twitter, обаче е промяната на политиката за трайни забрани и банове на профили, особено що се отнася до прекомерна политическа коректност. Така именно бяха върнати и профилите на канадския професор Джордън Питърсън, както и този на Babylon Bee - един от най-популярните американски сатирични сайтове, доста сходен до българския Не!Новините. В този дух последва и вдигането на доживотния бан и на Доналд Тръмп.
 

 

С поглед в бъдещето

Туит на Мъск също така загатна, че се планира в близко бъдеще въвеждане на по-солидна възможност за публикуване на видеосъдържание, както и по-добри компенсации на творците от YouTube. Засега компанията, собственост на Google не среща особена конкуренция в това отношение, но през последните години разочарова голямо количество от най-активните творци и собственици на канали, поради изключително тежки санкции свързани с политически некоректен език и/или съдържание. В същото време YouTube изпитваше тежки проблеми в това да ограничи ИДИЛ в публикуването на радикализиращо съдържание в продължение на години.

Критики

Слабостите при модерирането на този етап, както и уволненията на служители карат множество медии да критикуват доста остро Мъск. Така например английският Guardian обръща внимание на неговия "брутален мениджърски стил". NYT вече почти редовно критикува всяко негово решение, като сред авторските коментари преобладават негативните. Според The Atlantic той унищожава бизнесът на Twitter.

Във всички тези критики със сигурност има доста истина, особено що се отнася до хаосът и проблемите при въвеждането на някои от нововъведенията. Промените в личния състав обаче и динамичните бързи промени често пъти предизвикват подобнии сътресения и в много по-сериозни компании от една социална мрежа. По-сериозното раздразнение обаче изглежда има и политически нотки, като основните критици преобладават в левия спектър. Острото налагане на политически коректни езикови норми, както и лековатото отношение към финансите в компанията я бяха направили едновременно естествен съюзник, но и лесен за манипулиране обект за подобен тип политически групи.

Както заяви бивш служител на компанията през март: "Туитър не вярва в свободата на словото. Елон вярва в свободното слово. Той е капиталист, а ние не оперираме като капиталисти, по-скоро като социалисти. Ние сме си направо комунисти".

 

 


Още по темата: