7 промени, които Мъск вероятно ще извърши в Туитър

мин. четене

Първите действия на Мъск при придобиването на Туитър са повече от категорични - уволнение на целия висш мениджмънт. С това управлението на компанията, през която минава основния публичен дебат в развития свят започва изцяло нова страница, а с това и очакванията какво предстои в близките месеци и години.

 

1. Множество разкрития за политическа цензура
 

Множеството разкази на бивши служители, особено в разследвания на Project Veritas свидетелстват, че компанията досега е била въвлечена в активна дейност не само за блокиране на профили, в това число и т.нар. shadow ban (когато можеш да пускаш туитове, но никой не ги вижда или много малко хора), но и за активен саботаж и подкопаване на политическите опоненти. Имайки предвид, че в IT сектора почти изцяло преобладават левите и особено крайно левите политически пристрастия, вероятно ще излязат доста разкрития за начина, по който множество фигури в десния спектър и Републиканската партия са били сериозно ощетявани.

2. Разкрития за взаимодействията с тоталитарни режими

Това са също обвинения, които идват от високопоставени служители в компанията - че Туитър досега не само е получавал неясно финансиране, но и чужди служби на Русия и Китай имат служители на заплата в компанията. През 2020 когато компанията отново опитваше да изгради имидж на бореща се с фалшивите акаунти тя изтри близо 170 000 профила, които бяха свързани с китайското правителство и които създават изкуствена подкрепа за новини, които описват Пекин в позитивна светлина. Реалният брой на фалшивите профили е вероятно още по-голям, което бе и повод за размяна на удари между Мъск и ръководството на компанията. Една от причините досега да не е имало твърде много шум около този проблем е, че броят на абонатите е почти директно свързан с цената на акциите на компанията.

3. Промяна на взаимоотношенията с регулаторите


Взаимоотношенията не просто на Туитър, но и Фейсбук с американските регулатори са били досега повече от хладни - и с гореизброените две причини няма и как да бъде по-различно. Социалните мрежи трудно доказват, че могат сами да се справят с растящата отговорност с това да се пазят от набезите на недоброжелателни правителства, както и да осигуряват плурализъм, който е необходим на демократичния процес. Освен всичко друго, има множество бизнеси - основно медиите, които са сериозно потърпевши от дигитализирането на съдържанието.

4. Компанията да е на печалба

Компанията досега почти винаги е била на минус, с редки моменти, когато е успявала да генерира печалба. Самият интерес на Мъск веднага повдигна въпроса - дали е въобще възможно това да се промени при него. Ако е възможно, мнозина коментатори заявяват - това ще се случи именно при Мъск. Предприемача в действителност има множество бизнеси и не всички са успешни като SpaceX. Но в почти всички той успява да въвежда безупречна работна култура. В Tesla той успя за кратко време да привлече топ инжинери от Apple и е пословичен с изискванията си към служителите, както и скептицизма относно работата от разстояние.

5. Промяна в алгоритъма

Според Мъск "качествената реклама е вид съдържание", именно защото може да добавя и предлага нови неща на потребителите. Затова и вероятно можем да очакваме голям фокус в следващите месеци в това алгоритъма на платформата да бъде по-релевантен, което е и донякъде свързано с по-добра модерация на фалшивите профили и справедливо отношение към потребителите. Дори и скромни успехи в това отношение вероятно ще могат да помогнат на платформата да започне да расте.

6. Ръст на новите и активни абонати

Самата новина за придобиването на Туитър създаде публичност, която е достатъчна за активизирането на абонатите и за влизането на нови в платформата. Със сигурност очакванията към Мъск ще бъдат той да внесе промени, което той не спира да повтаря от самото начало на сделката. Неговата харизма е способна да привлича близо 1 млн. харесвания на негов статус с мивка, затова можем само да гадем доколко неговите ходове в новата компания ще пожънат успех в скоро време.

7. Иновации

Дори и най-неуспешните бизнеси на Елон никога не са традиционни. Напротив, почти всичко, с което той започва да се занимава, включва нов и различен поглед, който досега не е бил прилаган. В някой от най-успешните му компании - като PayPal или SpaceX, този поглед изцяло пренарежда цели индустрии. Досега Мъск е ръководил финтех компании, космически, авто и транспорт, комуникационни, но никога досега не е бил начело на цяла една социална мрежа.

Неговите заявки, свързани с това Туитър да бъде едно място на свободното слово са достатъчна заявка, която ако бъде изпълнена, вероятно ще е достатъчно да повиши доверието в нея, а от там и да дойдат още нови потребители.

Едно е сигурно обаче: в близките месеци всичко свързано с Туитър ще бъде интересно.


Още по темата: