Нова изложба ще представи за първи път жените художнички между двете световни войни

мин. четене

"Жените художници. Нови хоризонти между двете световни войни“ - това е името на изложбата, която софиянци могат да наблюдават до 27-ми ноември в Софийска градска художествена галерия. 

В последните години се наблюдава изключителен интерес към приноса на жените в българското общество. Пример е инициативата "Паметни жени" чиито фокус е поставянето на първия паметник в София на българска общественичка. Настоящата експозиция е поредна смела стъпка напред в признаването на ролята на жените творци в първата половина на XX век.

Картините са рисувани в един от най-турболентните периоди от българската история – годините между Първата и Втората световна война. Това е време на държавни преврати, икономически и политически кризи, както и дълбоко разместване на социалните пластове и ценности. Ролята на жените в българското общество търпи развитие - започва бавен преход към модернизация и еманципация. В този период българките имат все по-широк достъп до образование включително и висше, както в България така и в Европа, както и право да гласуват от 1938г. нататък. И както се вижда в много от картините - те започват и за първи път да изразяват себе си.

Изложбата въплъщава в себе си изследователския и иновативен дух на жените художнички в българското изкуство с картини, които представят сложната реалност на промяната на мястото на жената в обществото. 

В междувоенниия период, България е изправена пред важен избор за бъдещото си развитие. Тогава се поставят основите на съвременната градска общност, като жените играят ключова роля. Жената творец започва да заема своето ново място и това дава възможност да се изразяват лични  преживявания, възгледи и чувства в този преход.
 

Роза Дайчева (1907–1968)
Автопортрет, 1939
маслени бои върху платно, 90 х 65 см
Художествена галерия "Елена Карамихайлова" – Шумен

Картините са подбрани от мултидисциплинарни екипи, състоящи се от специалисти в архиви и музеи. Проучването и подготовката за реализирането ѝ са продължили две години. Резултатът от техните усилия е настоящата изложба.

Събрани са над 200 картини като сред авторките са Елисавета Консулова - Вазова, Екатерина Савова - Ненова, Вера Лукова, Александра Мечкуевска, Дарена Георгиева и Елена Грънчарова. Всяка една от тях носи индивидуален и иновативен подход към изкуството си.

Личен живот и изкуство - неразривно свързани

Някои художнички предпочитат да се отдадат изцяло на изкуството и взимат смели решения, като например Александра Мечкуевска. Тя се жени за младия учен Михаил Венедиков, но семейството му не е впечатлено от нея - защото тя рисува, но не набляга на домакинската работа. В резултат на това те се развеждат и Мечкуевска отдава изцяло живота си на картините. За мнозина тя е българската Жорж Санд.

Други авторки успяват да намерят добър баланс между семейния живот и изкусвото, като Елисавета Консулова-Вазова. Тя има щастливо семейство и съпругът ѝ Борис Вазов (най-малкият брат на Иван Вазов) винаги я подкрепя. Дори дъщеря им - Бинка Вазова става призната художничка.

Елисавета Консулова-Вазова (1881–1965)
Разходка с лодка, 1922
маслени бои върху платно, 62 х 93 см
частно притежание

Авторките отазяват всички тези повратности на живота в картините си - както щастливите мигове, така и тези на самота. Между тях има и множество спокойни пейзажи и портрети на любими хора.

В картините могат да се наблюдават техники характерни на импресионизма, но същевременно в стилистиката на ранния модернизъм.

 


Още по темата: